Publicerad: 26 september 2025
Valmyndigheten får uppdrag om digitala röstlängder
Valmyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att analysera och redovisa förutsättningarna för att införa digitala röstlängder. I uppdraget ingår också att Valmyndigheten får genomföra försök med digitala röstlängder i ett mindre antal vallokaler vid de allmänna valen 2026.
– Valmyndigheten välkomnar uppdraget och vi har arbetat med frågan i flera år. Vi ser flera fördelar med att digitalisera röstlängderna, som effektivare röstmottagning när flera röstmottagare kan jobba i röstlängden samtidigt, möjlighet till snabbare ändringar i röstlängden och lägre risk för felaktiga avprickningar. Vår målsättning är att kunna genomföra försök med digitala röstlängder i ett fåtal utvalda vallokaler på valdagen den 13 september 2026, säger Anna Nyqvist, kanslichef på Valmyndigheten.
Enligt uppdraget ska Valmyndigheten analysera och redovisa förutsättningarna för att digitalisera användandet av röstlängder i vallokaler, inklusive digital avprickning i röstlängder. Myndigheten ska särskilt analysera de rättsliga och tekniska förutsättningarna för en sådan förändring. Även potentiell påverkan på valgenomförandet och valadministrationen ska analyseras. I uppdraget ingår också att Valmyndigheten, om det bedöms möjligt och lämpligt inom ramen för nuvarande reglering, får genomföra försök i mindre omfattning i ett begränsat urval av kommuner och vallokaler i samband med de allmänna valen 2026.
Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet senast den 15 januari 2027.
Kontaktuppgifter för media
Valmyndighetens presstjänst, 010-575 03 35 eller press@val.se