Publicerad: 13 oktober 2025

Huvudinnehåll start

Så beställer du valsedlar i Valid

Du som är behörig beställare ansvarar för att beställa namnvalsedlar och registrera kandidatlistor i vårt it-system Valid. Det är viktigt att du börjar med beställningen i tid så att ni hinner få valsedlarna innan valet. Här förklarar vi hur du gör, steg för steg.

För att kunna beställa valsedlar måste ditt parti ha utsett dig till behörig beställare och du måste ha fått rättigheter i Valid.

Inför valen 2026

  • Du kan skicka in din beställning av valsedlar från och med den 12 januari 2026.
  • Skicka in en komplett beställning senast den 9 april 2026 för att få valsedlarna senast 45 dagar före valdagen.

 

Så beställer du steg för steg

1. Förbered det här innan du beställer i Valid

  • Innan du gör din beställning ska partiets kandidatlistor vara färdiga. Om du vill ladda upp er kandidatlista som en fil istället för att mata in uppgifterna en och en så behöver ni förbereda en csv-fil.
  • Vissa partier får gratis namnvalsedlar upp till ett bestämt antal. Om ditt parti inte har rätt till gratis namnvalsedlar behöver du förbereda betalning av valsedlarna.
  • Ta reda på partiets leveransadress. Det ska vara en gatuadress eftersom det inte går att leverera valsedlarna till en boxadress.
  • Ta också reda på mobilnumret till den som ska ta emot leveransen.

Så här förbereder du en csv-fil med kandidaterna

För partier: Lista kandidater till val

Kostnad och betalning för valsedlar

2. Logga in och skapa din beställning

Logga in i Valid med din e‑legitimation och skapa en ny beställning.

3. Registrera kandidaterna

För varje kandidat fyller du i:

  • Personnummer (trycks inte på valsedeln).
  • För- och efternamn (trycks på valsedeln). Namnen behöver inte vara samma som i folkbokföringen.
  • Eventuell övrig relevant information om kandidaten exempelvis yrke eller ålder (trycks på valsedeln).

Namn och eventuell övrig id-uppgift skrivs ut på valsedeln precis så som du fyller i dem.

Max 72 kandidater får plats på valsedeln, men det beror på hur mycket information ni har om varje kandidat. Varje kandidat får ta upp max två rader på valsedeln.

Följande tecken är godkända att tryckas på valsedeln: Bokstäver enligt UTF-8 samt de tecken som finns i de samiska språken. Utöver bokstäver är följande tecken godkända: 0-9 & ( ) @ / \ - : ; . , ’ ” ´` samt mellanslag.

Du kan skriva in uppgifterna om varje kandidat direkt i systemet, eller ladda upp en korrekt formaterad csv-fil.

Så här förbereder du en csv-fil med kandidaterna

Valsedelns utseende

4. Kontrollera och rätta fel

Valid granskar kandidatlistan automatiskt. Du får meddelanden om något är fel, till exempel fel personnummer eller för många kolumner. Rätta eller ta bort fel innan du går vidare.

5. Fyll i leveransuppgifter och välj antal valsedlar

  • Fyll i leveransadress och andra kontaktuppgifter.
  • Välj hur många valsedlar du vill beställa. Det går bara att beställa i jämna tusental. Minsta antal är 1 000 stycken. Om ditt parti har rätt till gratis valsedlar ser du det i Valid.

6. Välj om kandidaterna ska vara anmälda

  • Välj om partiets kandidater ska vara anmälda, det vill säga att listan blir låst och kandidaterna hamnar i den ordning som partiet bestämt. Detta gäller bara partier med registrerad partibeteckning och om partiet skickar in beställningen i tid. Se datum för sista dag att anmäla kandidater i vår kalender.
  • Har partiet inte registrerad partibeteckning eller om datumet för sista dag att anmäla kandidater har passerat, så sätts anmälda kandidater automatiskt till "Nej".

Kalender inför val till riksdag, region- och kommunfullmäktige 2026

7. Granska layout och gör ändringar

Du får en förhandsvisning av hur valsedeln kommer att se ut. Dubbelkolla att allt stämmer. Du kan fortfarande ändra namn och kontaktuppgifter – tills du markerar valsedeln som beställd.

8. Innan du skickar in beställningen

  • Se till att din beställning är komplett. Annars går den inte igenom och skickas inte till tryck.
  • När du beställer valsedeln kan du se vilka kandidater som har lämnat samtycke. Om någon kandidat inte har gjort det kan du ändå skicka in beställningen. Om du kan komplettera med samtycken senare beror på två saker: 1. om det gäller en låst eller öppen lista, 2. om sista dagen för att anmäla kandidater (låst lista) eller lämna samtycke (öppen lista) redan har passerat.
  • Det säkraste är att använda e-tjänsten för samtycken och se till att alla kandidater har samtyckt innan du beställer valsedlarna.
  • Om du beställer valsedlarna senast det datum som vi har bestämt (se vår kalender för aktuellt datum), måste beställningen vara komplett den dagen. Då får du valsedlarna i tid – senast 45 dagar före valdagen.

Kalender inför val till riksdag, region- och kommunfullmäktige 2026

9. Skicka in din beställning

När du är nöjd markerar du beställningen som "Beställd". Då skickas den vidare till länsstyrelsen för granskning. Efter att du skickat in er beställning till länsstyrelsen kan du inte ändra i valsedeln i Valid.

10. Eventuell betalning av valsedlarna

Om ni som parti måste betala för valsedlarna måste partiet betala i förskott innan du kan betälla valsedlarna. Läs mer på sidan Kostnad för valsedlar.

Kostnad och betalning för valsedlar

Så här förbereder du en csv-fil med kandidaterna

  • Skapa csv-filen genom att använda Excel eller liknande program. Skapa en fil per unik namnvalsedel som ni vill beställa.
  • Ange uppgifterna till namnvalsedeln i fyra kolumner: personnummer, förnamn, efternamn och övrig id-uppgift. Du får inte skriva något i en ytterligare kolumn. Listan får endast innehålla fyra kolumner.

Följande bild visar hur kolumnerna i filen ska se ut innan ni sparar den som .csv:

Kandidatlistan ska innehålla fyra kolumner: A) personnummer, B) Förnamn, C) Efternamn, D) Övrig id-uppgift

Observera att listan inte ska ha några rubriker utan måste börja direkt med den första kandidaten.

  • Markera sedan kolumnen med personnummer, och välj ”Formatera celler” genom att högerklicka. Markera sedan ”Special” och välj ”Personnummer”, tryck sedan ok. Om detta inte görs riskerar personnumren att formateras om till tal när filen exporteras till csv, och det kan bli fel i uppladdningen i Valid.
  • Välj sedan ”Arkiv”, klicka på ”Spara som…” och välj ”.csv” som filformat i dialogrutan. Välj ”CSV-UTF-8” som det .csv-format som ska användas.

Om du har problem att ladda upp csv-filen

Om det inte går att ladda upp filen i Valid kan du börja med att felsöka filen. Det gör du enklast genom att öppna filen i ett enkelt ordbehandlingsprogram, till exempel Anteckningar eller Notepad. Då kan du lättare se om det blivit fel format på personnummer eller om det kommit in något extra mellanslag någonstans. Observera att det är viktigt att du har följt varje steg ovan när du skapat csv-filen, samt att inga andra formateringar finns med. Annars kan det vara det som skapar problem med uppladdningen.

Ett vanligt fel kan vara att det kommit in så kallade hårda mellanslag i filen. Det kan du ta bort genom att du klickar på ”Start”, sedan ”Sök och markera”. Välj därefter ”Ersätt” och i fönstret ”Sök efter” skriv (samtidigt som alt-knappen är intryckt) in siffrorna 0160. I fönstret ”Ersätt med” skriver du in ett vanligt mellanslag. Tryck sedan på knappen ”Ersätt alla”. Då ska alla hårda mellanslag ha ersatts och du bör kunna spara filen och ladda upp den i Valid.

Länsstyrelsen granskar beställningen

Innan beställningen kan skickas till tryck kontrollerar länsstyrelsen att:

  • de uppgifter som partiet lämnat är korrekta
  • eventuell betalning för valsedlarna har kommit in
  • alla kandidater har lämnat samtycke senast den 9 april 2026, om du har beställt valsedlar med låst kandidatlista.

Om en kandidat på en låst lista lämnar sitt samtycke försent måste hen strykas från listan.

Beställ i god tid

Endast beställningar som uppfyller kraven skickas till tryck. Se därför till att beställa i god tid så att du har utrymme för eventuella kompletteringar. Möjligheten att få valsedlarna 45 dagar före valdagen gäller bara beställningar som kommer in i tid och är kompletta.

Om du till exempel anmäler kandidater på en låst lista innan partiet har anmält att det vill delta i valet leder det till att beställningen tar längre tid. Då måste Valmyndigheten nämligen först besluta om partiets anmälan till valet. Godkänner vi anmälan till valet kan beställningen av valsedlar fortsätta. Om vi inte godkänner anmälan så kan partiet inte heller göra någon beställning av valsedlar i det valet.

Valsedeln skickas till tryckeri

När din beställning av valsedlar har granskats och godkänts skickas den till tryckeriet. I Valid kan du se datum och klockslag för när beställningen kom in och när den skickades vidare till tryck.

Vid val till riksdag, region och kommun är det länsstyrelsen som granskar beställningen och skickar den till tryckeriet. Vid EU-valet gör Valmyndigheten det.

Tryck och leverans av valsedlar

Valsedelns utseende

Beställ valsedlar manuellt med blankett

Om ditt parti inte har möjlighet att använda Valid kan du beställa valsedlar via blankett istället. I blanketten fyller du i samma uppgifter om er beställning och listar era kandidater. Sedan måste du skriva under blanketten för hand och skicka in den med post.

Vanliga frågor och svar

Här hittar du svar på några av de vanligaste frågorna om beställning av valsedlar.

Kan jag förhandsgranska hur valsedeln kommer att se ut?

Efter att beställningen sparats kan du som är behörig beställare titta på en preliminär valsedelslayout. Där kan du få en bild av valsedeln, hur radbrytningar och sidbrytningar kommer att göras med mera.

Det här är partiets korrektur. Om du i detta läge upptäcker fel kan du redigera i beställningen tills dess att allt är korrekt.

Du kan ändra uppgifterna på en valsedel (exempelvis kandidatnamn) och grunduppgifter (exempelvis leveransadress) så länge som du inte har skickat in valsedeln till länsstyrelsen.

Vad är en komplett beställning?

  • Partiets betalning för valsedlarna ska ha kommit in till Valmyndigheten. (Gäller inte de partier som har fri kvot, Kostnad och betalning för valsedlar)
  • Partiet ska ha lämnat in samtliga beställningsuppgifter och uppgifter om kandidatlistan i valdatasystemet Valid, alternativt på blanketter.
  • Partiet har uppgett om valsedlarna ska skickas till en privat- eller företagsadress.
  • Om partiet har en registrerad partibeteckning och vill anmäla sina kandidater ska partiet också ha markerat ”anmälda kandidater” i beställningen.
  • Samtycken till kandidatur ska ha lämnats in digitalt, eller genom att partiet lämnat alla samtycken till kandidatur till länsstyrelsen.

Kan jag göra ändringar i valsedeln efter att jag skickat in beställningen?

När du markerat namnvalsedeln som ”Beställd" i Valid så innebär det att du godkänt valsedelskorrekturet för tryckning samt alla de grunduppgifter som registrerats.

När du sedan har skickat in beställningen till länsstyrelsen kan du bara göra ändringar efter kontakt med länsstyrelsen. Vilka ändringar du kan göra är begränsat och beror på när ändringarna görs.

Varför går det inte att lägga till fler än 72 kandidater på valsedeln?

Antal kandidater på valsedeln är begränsat så att texten ska vara läsbar för väljarna. Det får plats max 72 kandidater på framsidan och baksidan på en namnvalsedel. Observera att den siffran gäller om varje kandidats uppgifter bara tar upp en rad på valsedeln. Uppgifterna får omfatta högst två rader per kandidat på valsedeln.