Publicerad: 11 mars 2024
Om Valmyndigheten
Valmyndigheten ser till att allt fungerar vid val.
Valmyndighetens arbete
Vi planerar valet och ser till att allt fungerar.
Till exempel ser vi till att alla som ska rösta får sina röstkort och tillverkar valsedlar som man röstar med.
Vi skriver också information till väljarna
så att alla vet hur man röstar.
Länsstyrelserna arbetar också med val
Länsstyrelsen i varje län räknar röster.
Kommunerna arbetar också med val
I varje kommun finns en valnämnd.
Valnämnden bestämmer vilka lokaler som väljarna ska kunna rösta i.
Det kan till exempel vara i en skola eller i ett bibliotek.
Valnämnden bestämmer också vilka som ska jobba med att ta emot röster i alla lokaler.
Film om hur det går till att göra ett val
Filmen har svenskt tal. Du kan välja svensk eller engelsk text när filmen spelas upp.