Hur utser ett parti en behörig beställare av valsedlar?
Partiet beslutar internt vem eller vilka som ska vara behöriga beställare. Beslutet ska framgå av ett protokoll, som skickas in tillsammans med anmälan till Valmyndigheten eller länsstyrelsen.
Publicerad: 9 december 2025
För att kunna beställa namnvalsedlar och anmäla kandidater behöver partiet utse en person som så kallad behörig beställare. Ni anmäler vem som ska vara behörig beställare genom att skicka in en blankett.
Det finns ingen sista dag för att anmäla vem som ska beställa valsedlar åt partiet. Däremot är det viktigt att ni gör det i god tid innan partiet vill påbörja beställningen av valsedlar.
En behörig beställare kan för partiets räkning
Ett parti kan anmäla flera behöriga beställare.
Ni måste utse och anmäla behörig beställare av valsedlar om ert parti
Alla partier som anmält att de vill delta i val får beställa namnvalsedlar. Partiet behöver inte ha registrerat sin partibeteckning.
Följ de här stegen för att anmäla en eller flera personer som partiets behöriga beställare av valsedlar.
Besluta vem eller vilka personer som får beställa namnvalsedlar för partiets räkning.
Ladda ner och fyll i blanketten Anmälan om partiets behöriga beställare av valsedlar valen 2026.
Förbered två bilagor till anmälan:
Skicka blanketten inklusive bilagor till:
Vill partiet exempelvis beställa valsedlar till kommunfullmäktigeval i en kommun eller valsedlar till riksdagsval för en riksdagsvalkrets, så beställer ni valsedlar i bara ett län.
När ni lämnat in anmälan om behörig beställare händer följande:
Innan den behörige beställaren loggar in i Valid första gången är det viktigt att hen läser igenom säkerhetsbestämmelserna.
Säkerhetsbestämmelser för användare i Valid – partier pdf, 94 kB.
Beställaren loggar in med e-legitimation. Vid första inloggningen behöver hen också välja ett reservlösenord. Reservlösenordet ska användas om e-legitimationen av någon anledning inte fungerar.
Guide – så gör du för att beställa valsedlar, steg för steg.
Så beställer du valsedlar i Valid
Partier som inte vill eller kan beställa valsedlar i Valid utan väljer att göra det via blankett kan också behöva utse en behörig beställare. Det gäller partier som:
Här är svar på några av de vanligaste frågorna om behörig beställare.
Partiet beslutar internt vem eller vilka som ska vara behöriga beställare. Beslutet ska framgå av ett protokoll, som skickas in tillsammans med anmälan till Valmyndigheten eller länsstyrelsen.
Partier som har personer som ska ha behörighet i bara ett län kan anmäla dessa till länsstyrelsen lokalt. Men om partiet har personer som ska ha behörighet i flera län, och finns i hela landet, räcker det att partiet centralt anmäler partiets samtliga behöriga beställare till Valmyndigheten.
Det finns dock inget som hindrar er att också göra en lokal anmälan till länsstyrelsen, men då måste ni skicka med ett protokoll från den lokala föreningen som visar att personerna på lokal nivå blivit valda som behöriga beställare.
Ja. Samma person kan utses att beställa valsedlar för flera val. Då ska partiet anmäla personen centralt till Valmyndigheten.
Blanketten behöver inte vara underskriven. Protokollet bör vara underskrivet – antingen digitalt eller med namnteckning – men det går bra att skicka in en kopia, både digitalt och på papper.
Nej. Det finns ingen begränsning för hur många behöriga beställare ett parti får anmäla.
Anmälan av behörig beställare gäller för det aktuella valet eller valen.
Då är det inte säkert att partiet kan beställa egna namnvalsedlar.
Partier som bara anmält deltagande och beställer namnvalsedlar på blankett behöver inte anmäla behörig beställare, men alla andra partier måste göra det för att kunna beställa namnvalsedlar.
Ja. Partiet skickar då in en ny anmälan med aktuella namn. Den nya anmälan ersätter den gamla.
Det som krävs vid anmälan av behörig beställare är: